Tabel 2: Realisatie en prognose per activiteit | ||||||||||||||||||
08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid | (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||||
Realisatie t/m | Actuele begroting | Prognose uitkomst | Prognose resultaat | |||||||||||||||
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||
WMO voorzieningen | 35.298 | 524 | 34.774 | N | 122.577 | 6.620 | 115.957 | N | 147.577 | 4.620 | 142.957 | N | 25.000 | N | 2.000 | N | 27.000 | N |
Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- | 17.287 | 78 | 17.209 | N | 101.212 | - | 101.212 | N | 118.712 | - | 118.712 | N | 17.500 | N | - | 17.500 | N | |
Beschermd wonen | 79.029 | 1.188 | 77.841 | N | 91.377 | 1.214 | 90.163 | N | 89.377 | 1.214 | 88.163 | N | 2.000 | V | - | 2.000 | V | |
Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams | 19.243 | 354 | 18.889 | N | 48.394 | 913 | 47.481 | N | 48.894 | 913 | 47.981 | N | 500 | N | - | 500 | N | |
Participatie zorg en welzijn | 31.665 | 3 | 31.663 | N | 41.243 | 1.250 | 39.993 | N | 40.543 | 1.250 | 39.293 | N | 700 | V | - | 700 | V | |
Kinderbescherming en huiselijk geweld | 13.116 | -940 | 14.056 | N | 40.202 | 11.417 | 28.785 | N | 43.202 | 11.417 | 31.785 | N | 3.000 | N | - | 3.000 | N | |
Maatschappelijke opvang en emancipatie | 20.284 | 1 | 20.283 | N | 23.964 | - | 23.964 | N | 23.964 | - | 23.964 | N | - | - | - | |||
Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst | 11.280 | 6.004 | 5.276 | N | 33.683 | 28.251 | 5.432 | N | 33.683 | 28.251 | 5.432 | N | - | - | - | |||
Vastgoedbeheer | 2.422 | 1.701 | 721 | N | 4.798 | 5.534 | 736 | V | 4.917 | 5.453 | 536 | V | 100 | N | 100 | N | 200 | N |
Totaal | 229.624 | 8.912 | 220.712 | N | 507.450 | 55.199 | 452.251 | N | 550.869 | 53.118 | 497.751 | N | 43.400 | N | 2.100 | N | 45.500 | N |
De prognose is gebaseerd op de jaarrekening 2018. Gedurende het jaar 2018 is steeds meer gebruik gemaakt van de Wmo-voorzieningen en is meer gedeclareerd. De verwachting is dat het gebruik van Wmo voorzieningen gelijk blijft aan het gebruik ultimo 2018. Daardoor is de prognose van de lasten over 2019 hoger dan over 2018. De geschatte kosten voor jeugdhulp blijven in lijn met 2018, omdat onder andere relevante aspecten als het aantal jeugdigen en het gebruik van de jeugdhulp door deze jeugdigen met jeugdhulp en de mate van gebruik van deze jeugdhulp naar verwachting vergelijkbaar met 2018 zijn. In de jaarrekening 2018 zijn de redenen van de kostenoverschrijdingen voor Wmo en Jeugdhulp nader toegelicht.
Aanvullend zijn voor het jaar 2019 de verwachte kosten voor het Aanvullend Vervoer 070 (AV 070 – voorheen Taxibus) door het nieuwe contract € 2 mln. hoger. Ook is de bijdrage voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD/Veilig thuis € 1,5 mln. hoger door een verdere stijging van het aantal meldingen.
Volgens recente berichten zal het rijk extra geld voor de uitvoering van de Jeugdhulp ter beschikking stellen. De inschatting is dat Den Haag in 2019 minimaal € 10 mln. extra van het rijk krijgt. In de jaren 2020, 2021 en 2022 neemt dit bedrag af naar € 6 mln. per jaar. Zekerheid over deze budgetten kan pas na besluitvorming bij het rijk worden gegeven. Omdat deze zekerheid nog ontbreekt is het bedrag nog niet opgenomen in de prognose.
Om de kosten voor programma Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid te verlagen zijn al maatregelen genomen, en tevens nog in voorbereiding. In de prognose is hiermee rekening gehouden voor zover de genomen maatregelen al hebben geleid tot financiële voordelen of afspraken.