Zorg, welzijn jeugd en volksgezondheid

Prognose en toelichting op majeure afwijkingen

 Tabel 2: Realisatie en prognose per activiteit 

 08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid 

 (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) 

 Realisatie t/m
april 2019 

 Actuele begroting
2019 

 Prognose uitkomst
2019 

 Prognose resultaat
2019 

 Activiteit omschrijving 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 WMO voorzieningen 

35.298

524

34.774

N

122.577

6.620

115.957

N

147.577

4.620

142.957

N

25.000

N

2.000

N

27.000

N

 Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- 

17.287

78

17.209

N

101.212

-

101.212

N

118.712

-

118.712

N

17.500

N

-

17.500

N

 Beschermd wonen 

79.029

1.188

77.841

N

91.377

1.214

90.163

N

89.377

1.214

88.163

N

2.000

V

-

2.000

V

 Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams 

19.243

354

18.889

N

48.394

913

47.481

N

48.894

913

47.981

N

500

N

-

500

N

 Participatie zorg en welzijn 

31.665

3

31.663

N

41.243

1.250

39.993

N

40.543

1.250

39.293

N

700

V

-

700

V

 Kinderbescherming en huiselijk geweld 

13.116

-940

14.056

N

40.202

11.417

28.785

N

43.202

11.417

31.785

N

3.000

N

-

3.000

N

 Maatschappelijke opvang en emancipatie 

20.284

1

20.283

N

23.964

-

23.964

N

23.964

-

23.964

N

-

-

-

 Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst 

11.280

6.004

5.276

N

33.683

28.251

5.432

N

33.683

28.251

5.432

N

-

-

-

 Vastgoedbeheer 

2.422

1.701

721

N

4.798

5.534

736

V

4.917

5.453

536

V

100

N

100

N

200

N

 Totaal 

229.624

8.912

220.712

N

507.450

55.199

452.251

N

550.869

53.118

497.751

N

43.400

N

2.100

N

45.500

N

De prognose is gebaseerd op de jaarrekening 2018. Gedurende het jaar 2018 is steeds meer gebruik gemaakt van de Wmo-voorzieningen en is meer gedeclareerd. De verwachting is dat het gebruik van Wmo voorzieningen gelijk blijft aan het gebruik ultimo 2018. Daardoor is de prognose van de lasten over 2019 hoger dan over 2018. De geschatte kosten voor jeugdhulp blijven in lijn met 2018, omdat onder andere relevante aspecten als het aantal jeugdigen en het gebruik van de jeugdhulp door deze jeugdigen met jeugdhulp en de mate van gebruik van deze jeugdhulp naar verwachting vergelijkbaar met 2018 zijn. In de jaarrekening 2018 zijn de redenen van de kostenoverschrijdingen voor Wmo en Jeugdhulp nader toegelicht.

Aanvullend zijn voor het jaar 2019 de verwachte kosten voor het Aanvullend Vervoer 070 (AV 070 – voorheen Taxibus)  door het nieuwe contract € 2 mln. hoger. Ook is de bijdrage voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD/Veilig thuis € 1,5 mln. hoger door een verdere stijging van het aantal meldingen.

Volgens recente berichten zal het rijk extra geld voor de uitvoering van de Jeugdhulp ter beschikking stellen. De inschatting is dat Den Haag in 2019 minimaal € 10 mln. extra van het rijk krijgt. In de jaren 2020, 2021 en 2022 neemt dit bedrag af naar € 6 mln. per jaar. Zekerheid over deze budgetten kan pas na besluitvorming bij het rijk worden gegeven. Omdat deze zekerheid nog ontbreekt is het bedrag nog niet opgenomen in de prognose.

Om de kosten voor programma Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid te verlagen zijn al maatregelen genomen, en tevens nog in voorbereiding. In de prognose is hiermee rekening gehouden voor zover de genomen maatregelen al hebben geleid tot financiële voordelen of afspraken.

ga terug