Financiën

Prognose en toelichting op majeure afwijkingen

 Tabel 2: Realisatie en prognose per activiteit 

 15 - Financiën 

 (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) 

 Realisatie t/m
april 2019 

 Actuele begroting
2019 

 Prognose uitkomst
2019 

 Prognose resultaat
2019 

 Activiteit omschrijving 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 Lasten 

 Baten 

 Saldo 

 1. Algemene uitkering 

-

416.064

416.064

V

-

1.296.129

1.296.129

V

-

1.288.376

1.288.376

V

-

7.750

N

7.750

N

 1. Trend en overige gemeentebrede reserveringen 

139.053

16.840

122.213

N

143.664

67.360

76.303

N

160.224

67.360

92.863

N

16.550

N

-

16.550

N

 1. Algemene reserves 

150

-

150

N

150

-

150

N

150

4.600

4.450

V

0

4.600

V

4.600

V

 2. Treasury 

24.636

151.520

126.884

V

30.740

195.822

165.082

V

29.460

202.576

173.116

V

1.300

V

6.750

V

8.050

V

 2. Kapitaallasten m.b.t. voorgenomen investeringen 

-

-

-

9.703

-

9.703

N

9.703

-

9.703

N

-

-

-

 2. Projectfinanciering Treasury Bouwgrondexploitaties 

942

963

20

V

3.770

3.851

81

V

3.770

3.851

81

V

-

-

-

 2. Projectfinanciering Treasury Volksgezondheid 

70

79

9

V

280

318

38

V

280

318

38

V

-

-

-

 3. Erfpacht 

2.237

1.078

1.159

N

2.594

16.837

14.243

V

2.594

16.837

14.243

V

-

-

-

 3. Erfpacht (Rente Fonds Canons Ineens) 

128

-

128

N

2.765

-

2.765

N

2.765

0

2.765

N

-

-

-

 4. Onroerende zaakbelasting niet-woningen 

88

57.625

57.537

V

254

57.717

57.463

V

254

57.717

57.463

V

-

-

-

 4. Onroerende zaakbelasting woningen 

1.366

33.964

32.599

V

4.650

34.412

29.761

V

4.650

34.412

29.761

V

-

-

-

 4. Belastingen overig 

155

18.427

18.272

V

617

18.772

18.155

V

617

18.772

18.155

V

-

-

-

 4. Toeristenbelasting 

43

52

8

V

119

10.899

10.780

V

119

10.899

10.780

V

-

-

-

 4. Compensatieregeling startende ondernemers 

221

-

221

N

450

-

450

N

450

-

450

N

-

-

-

 4. Kwijtschelding belastingen 

81

-

81

N

150

-

150

N

150

-

150

N

-

-

-

 5. Reclame-opbrengsten 

42

-4

46

N

142

2.934

2.792

V

142

2.934

2.792

V

-

-

-

 5. Kosten accountant 

754

-50

804

N

2.596

608

1.988

N

2.296

308

1.988

N

300

V

300

N

-

 5. Dienstverlening primair proces 

-776

1.299

2.075

V

777

2.597

1.820

V

777

2.587

1.810

V

-

-

-

 Totaal 

169.191

697.857

528.666

V

203.422

1.708.256

1.504.834

V

218.401

1.711.547

1.493.145

V

15.000

N

3.300

V

11.700

N

De gemelde prognoses van het resultaat zijn conform voorjaarsnota 2019 (RIS302463). Hier onder volgt een korte toelichting, in de voorjaarsnota wordt een uitgebreidere toelichting gegeven.

Lasten € 15,0 mln. N

Treasury € 1,3 mln. V
In 2018 en 2019 zijn twee langlopende leningen aangetrokken met een lager rentepercentage dan verwacht. Hierdoor is er een voordeel van € 1,3 mln.

Trend en overige gemeentebrede reserveringen € 16,6 mln. N
Voor de loon- en prijscompensatie is totaal € 16,6 mln. meer nodig dan verwacht:

a. De rijksbijdrage voor het sociaal domein is vanaf 2019 onderdeel van het Gemeentefonds. Deze inpassing heeft als gevolg dat het sociaal domein vanaf 2019 ook meeloopt in de bepaling van de benodigde reservering voor loon- en prijsontwikkelingen. Hiervoor is een extra reservering nodig van € 4,5 mln.

b.  De verwachte loon- en prijs ontwikkeling komt in 2019 uit op een nadeel van € 12,1 mln. Dit is gebaseerd op een inschatting van de uitkomst van de Cao-onderhandelingen, ontwikkeling van de werkgeverslasten (o.a. pensioenpremies) en een lichte stijging van de prijzen.

Baten € 2,8 mln. V

Algemene uitkering  € 7,7 mln. N
Dit nadeel is als volgt opgebouwd:
- € 10,0 mln. N Accres
- €  4,0 mln. V Sociaal domein WMO en Jeugdhulp
- €  1,7 mln. N Overig

Accres
Het Haagse coalitieakkoord en de Programmabegroting 2019 – 2022 zijn opgesteld kort na het verschijnen van het landelijke regeerakkoord. Het accres gemeentefonds dat volgde uit het regeerakkoord is daarom de financiële basis geweest van het Haagse coalitieakkoord. Dit vertrekpunt is toegelicht in het budgettaire kader 2018 dat op 16 april van dat jaar aan de gemeenteraad is aangeboden. Na het verschijnen van de Haagse programmabegroting 2019-2022, publiceerde het Rijk de septembercirculaire gemeentefonds. In deze circulaire stelde het Rijk de raming van het gemeentefonds naar beneden bij. In de decembercirculaire is de raming niet opnieuw bijgesteld. Daarnaast meldt het Rijk in recente budgettaire nota’s meevallers in de uitgaven, ofwel onderbestedingen bij het Rijk. Via de trap-op-trap-af-systematiek leidt dit tot een korting op het gemeentefonds. Deze korting wordt in 2019 verrekend. Als gevolg van genoemde ontwikkelingen wordt een lagere algemene uitkering verwacht van € 10,0 mln.

Sociaal domein WMO en Jeugdhulp
Met ingang van 2019 zijn de gedecentraliseerde taken voor WMO en Jeugdhulp aan de algemene uitkering van het gemeentefonds toegevoegd. De omvang van de algemene uitkering van het gemeentefonds neemt hierdoor toe van € 800 mln. tot € 1,2 miljard. Deze inpassing leidt ertoe dat de gemeenten vanaf 2019 niet meer jaarlijks loon-, prijs- en volumecompensatie voor het sociaal domein krijgen, maar accres. Dit deel van het accres is nog niet geraamd. De grondslagverbreding door de inpassing van WMO en Jeugdhulp leidt tot een positieve bijstelling van het accres van € 4,0 mln. Daar staan wel extra lasten op programma 8 voor loon-, prijs- en areaalcompensatie tegenover. Dit houdt verband met de stijging van de reservering loon- en prijscompensatie.

Algemene reserves € 4,6 mln. V
Op basis van de huidige inzichten bedraagt de algemene reserve na de Programmarekening 2018 na resultaatbestemming € 71,4 mln. Naast de algemene reserve heeft de gemeente Den Haag een begrotingspost onvoorzien. De post onvoorzien moet een soepele uitvoering van de begroting vergemakkelijken. Het zorgt zodoende voor een stukje flexibiliteit. De post onvoorzien bedraagt € 0,8 mln.
Uit het simulatiemodel volgt een benodigd weerstandsvermogen van € 67,6 mln. Rekening houdend met de post onvoorzien kan € 4,6 mln. hiermee vrijvallen uit de algemene reserve.

Treasury € 6,7 mln. V
a. Dividend verbonden partijen € 5,3 mln.
In de begroting houden we rekening met een dividendopbrengst uit de kapitaalstorting aan deelnemingen. Eneco en de BNG hebben aangekondigd dat Den Haag kan rekenen op een hogere dividenduitkering in 2019 van € 4,8 mln. Op basis van de verwachte resultaten over 2018 van de HTM verwacht de gemeente Den Haag een hogere dividendopbrengst van € 0,5 mln..

b. Rentevoordeel € 1,4 mln.
In de begroting is rekening gehouden dat de korte rente medio 2019 zou gaan stijgen. De financiële markten verwachten nu pas in december 2020 een rentestijging. Voor de korte financiering levert dit een incidenteel voordeel op van € 0,7 mln. Op de verstrekte personeelshypotheekportefeuille wordt door minder renteherzieningen en vervroegde aflossingen in 2019 een incidenteel voordeel verwacht van € 0,7 mln.

Risico

Onroerende zaakbelasting
Op de onroerendezaakbelasting signaleren we een risico op een iets lagere realisatie van het accres (groei van de stad), met name bij niet-woningen. De effecten van dit risico worden nu gemonitord, en bij de 8-maandsrapportage, indien van toepassing, in de herijkte prognose meegenomen.

ga terug