Tabel 2: Realisatie en prognose per activiteit | ||||||||||||||||||
07 - Werk en Inkomen | (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||||||
Realisatie t/m | Actuele begroting | Prognose uitkomst | Prognose resultaat | |||||||||||||||
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||||
1a. Werkgelegenheidsprojecten | 15.548 | 136 | 15.412 | N | 50.154 | 8.250 | 41.904 | N | 51.834 | 9.691 | 42.143 | N | 1.700 | N | 1.450 | V | 250 | N |
1a. Intensiveren Uitstroom Bijstand | 417 | - | 417 | N | 5.000 | - | 5.000 | N | 6.435 | 1.435 | 5.000 | N | 1.450 | N | 1.450 | V | - | |
1a. Participatievoorzieningen | -30 | 21 | 51 | V | 1.954 | 60 | 1.894 | N | 3.830 | 1.936 | 1.894 | N | 1.900 | N | 1.900 | V | - | |
1b. Sociale werkvoorziening | 18.851 | 6.721 | 12.130 | N | 58.171 | 7.996 | 50.175 | N | 58.171 | 7.996 | 50.175 | N | - | - | - | |||
2. Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen | 135.010 | 116.233 | 18.777 | N | 407.002 | 346.538 | 60.465 | N | 413.300 | 358.800 | 54.500 | N | 6.300 | N | 12.250 | V | 5.950 | V |
3a. Gemeentelijk minimabeleid | 25.418 | 2.847 | 22.571 | N | 52.802 | 2.620 | 50.182 | N | 52.570 | 2.781 | 49.789 | N | 250 | V | 150 | V | 400 | V |
3a. Kinderopvang ivm sociaal/medische indicatie | 657 | 19 | 637 | N | 1.474 | 90 | 1.384 | N | 1.990 | 65 | 1.925 | N | 500 | N | 50 | N | 550 | N |
3a. Bijzondere hulpverlening huisvesting | 40 | - | 40 | N | 112 | - | 112 | N | 112 | - | 112 | N | - | - | - | |||
3b. Schuldhulpverlening | 3.798 | 94 | 3.704 | N | 10.946 | 234 | 10.712 | N | 12.545 | 432 | 12.113 | N | 1.600 | N | 200 | V | 1.400 | N |
3b. Advies, informatie en sociaal juridische diensten | 2.046 | 6 | 2.040 | N | 5.987 | - | 5.987 | N | 5.400 | 6 | 5.394 | N | 600 | V | - | 600 | V | |
3b. Financiele hulpverlening | 877 | 137 | 739 | N | 3.027 | 778 | 2.249 | N | 2.758 | 502 | 2.256 | N | 250 | V | 300 | N | - | |
3b. Kredietfaciliteiten GKB | 145 | 1.255 | 1.110 | V | 950 | 5.051 | 4.101 | V | 538 | 4.963 | 4.425 | V | 400 | V | 100 | N | 300 | V |
Totaal | 202.777 | 127.470 | 75.307 | N | 597.580 | 371.617 | 225.963 | N | 609.483 | 388.607 | 220.876 | N | 11.900 | N | 17.000 | V | 5.100 | V |
Financiële prognose en toelichting op majeure financiële afwijkingen (> € 2,5 mln.)
Het enige punt in de begroting van Werk en Inkomen waar zich een majeure afwijking voordoet is bij de activiteit Inkomen. Deze afwijking wordt hieronder toegelicht.
Afwijkingen activiteit inkomen |
De verschillen ontstaan door de volgende ontwikkelingen:
- Lasten prognose (€ 6 mln. nadelig)
- De prognose is dat de uitkeringslasten afnemen met € 4 mln. De basis voor deze prognose is dat het CPB een extra daling van 1,2% van de bijstand verwacht in het CEP van maart 2019.
- De lasten loonkostensubsidies nemen toe met € 6 mln. doordat er meer mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar werk worden bemiddeld dan begroot. Deze mensen kunnen loonkostensubsidie aanvragen.
- In de kostenverdeling zat een technische fout in de toerekening van de automatiseringskosten. Het toepassen van de verbeterde methode van toerekening leidt tot verschuivingen die met zich meebrengen dat de apparaatslasten op Inkomen met € 4 mln. toenemen.
- Baten prognose (€ 12 mln. voordelig)
- De BUIG baten nemen toe met € 14 mln. door aanpassingen model en macrobudget Rijk.
- De vangnet baten nemen af met 2 mln. door uitkomsten 2019.
Per saldo ontstaat dus een positief resultaat van € 6 mln. op de totale activiteit Inkomen.
De financiën laten het volgende beeld zien
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Prognose einde jaar | ||||||||
Toelichting activiteit Inkomen | Lasten | Baten | Saldo | V/ | Lasten | Baten | Saldo | V/ | Saldo | V/ |
Activiteit Inkomen | 407.002 | 346.538 | 60.465 | N | 413.300 | 358.800 | 54.500 | N | 5.965 | V |
Voor het aantal uitkeringen | ||||
Omschrijving | Aantal 1-1-2019 | Aantal 31-12-2019 | Verschil | % Verschil |
Totaal aantal uitkeringen begroting | 25.114 | 24.285 | -829 | -3,30% |
Totaal aantal uitkeringen prognose | 25.114 | 23.723 | -1.391 | -5,54% |
PxQ | Begroot | Prognose | Verschil |
Aantal uitkeringen 1 januari | 25.114 | 25.114 | |
Aantal uitkeringen 31 december | 24.285 | 23.723 | -2% |
Gemiddeld aantal uitkeringen | 25.839 | 24.575 | -5% |
Prijs per uitkering | € 14.106 | € 14.687 | 4% |
Totale uitkeringslasten | € 364,5 mln. | € 360,9 mln. | -1% |
Afwijkingen activiteit schuldhulpverlening |
Kansen en risico’s bij de prognose
Bij deze prognose zien wij de volgende kansen en risico’s:
- Ontwikkelingen in de daling van het bestand: de instroom in de bijstand is lager door de gunstigere prognose van de trend. Dat is gunstig voor de bijstandslasten.
Tegelijkertijd betekent deze ontwikkeling dat er dieper in het bestand moet worden gezocht om de uitstroom doelstellingen te realiseren. Dan moet er worden gewerkt met mensen die een grotere afstand naar de arbeidsmarkt hebben. Daardoor bestaat het risico op een langzamere uitstroom in de tijd. Dit zou dan het risico op een nadeel op de bijstandslasten betekenen. Om dit risico te mitigeren zijn maatregelen genomen om de voorzieningen voor werkontwikkeltrajecten aan te passen en de processen in de keten te versnellen. - Het BUIG budget wordt definitief vastgesteld op 1 oktober. Daarbij bestaat altijd het risico van aanpassingen doordat de CBS cijfers waar het Rijk het BUIG budget op baseert naijlen.
In de prognose 2019 is hiermee rekening gehouden.